Pozycjonowanie strony internetowej – od czego zależy miejsce witryny w wynikach wyszukiwania?
O jak najwyższą pozycję strony internetowej w wyszukiwarce zabiegają miliony firm. Nie ma w tym niczego zaskakującego, w końcu to właśnie od tego miejsca często zależy poziom sprzedaży produktów bądź usług. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem pozycjonowania swojej strony internetowej, przeczytaj poniższy artykuł i poznaj czynniki mające znaczenie dla miejsca witryny w wynikach wyszukiwania.
Czym jest pozycja strony w Google?
Pozycja strony w wyszukiwarce Google odnosi się do miejsca, które zajmuje ona w rezultatach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych. Witryny konkurują o zdobycie jak najwyższej pozycji, ponieważ serwisy znajdujące się na początkowych miejscach zazwyczaj mają większy ruch, są znacznie bardziej widoczne dla potencjalnych klientów. Algorytm Google analizuje mnogość czynników, by ustalić pozycję witryny w wynikach wyszukiwarki. Należą od nich między te przedstawione poniżej.
Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce?
Treści
Stopień dostosowania treści w witrynie do zapytań użytkowników jest jednym z czynników, które mają niebagatelne znaczenie dla pozycji strony. Google bowiem stara się wyświetlać odbiorcom te strony, które najpełniej odpowiadają ich pytaniom i potrzebom. Teksty nie mogą być jedynie nasycone frazami kluczowymi wpisywanymi w oknie wyszukiwarki, lecz także użyteczne, wartościowe i unikalne.
Optymalizacja techniczna
Dla wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwarki ważną rolę odgrywa również techniczna optymalizacja. Odnosi się ona między innymi do poprawności kodu, prędkości ładowania witryny, jej responsywności (dostosowania do wyświetlania na różnych urządzeniach) i czytelności adresów URL. Szybko wczytujące się witryny mogą osiągać wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Dłuższe czasy ładowania natomiast zniechęcają użytkowników do odwiedzin witryny i podnoszą wskaźnik opuszczania strony. W dobie różnorodnych urządzeń (komputery, smartfony, tablety) strona powinna być też zaprojektowana w sposób responsywny, czyli dostosowany do różnych rozmiarów ekranów.
Poprawny i czytelny kod strony ułatwia zaś robotom wyszukiwarek indeksowanie treści. Odpowiednia struktura HTML, właściwe wykorzystanie nagłówków, tagów meta, a także obrazów i multimediów z odpowiednimi atrybutami to jedne z niezbędnych elementów optymalizacji technicznej.
Pracę nad uzyskaniem wysokiej pozycji witryny w wyszukiwarce najlepiej zlecić profesjonalistom, na przykład specjalistom ds. pozycjonowania w Lublinie z agencji marketingowej IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.
Historia domeny
W ocenie wartości strony internetowej przez Google ważną rolę odgrywa także historia domeny. Stanowi ona często niedoceniany, ale zarazem istotny czynnik rankingowy. Historia domeny dotyczy wszystkich wydarzeń związanych z daną domeną od momentu jej utworzenia. Zawiera informacje o wcześniejszych właścicielach, zmianach serwerów, a także o tym, czy domena była wykorzystywana do nielegalnych działań i spamu.
Konkurencyjne witryny
W zależności od stopnia konkurencji w danej branży trzeba mniej lub bardziej zatroszczyć się o pozycję strony w rezultatach wyszukiwania. Wyszukiwarki analizują, która witryna najlepiej spełnia potrzeby użytkowników w kontekście danej frazy kluczowej. Im większa konkurencja, tym trudniej osiągnąć wysoką pozycję. Trzeba pamiętać, że Google preferuje strony z unikalnymi i wartościowymi dla użytkowników treściami.
Zmiany w algorytmie Google
Google stale doskonali swoje algorytmy. Czasem wprowadza jedynie drobne zmiany, a czasem duże aktualizacje. Wiele z tego typu zmian znacząco wpływa na miejsce poszczególnych stron w wynikach wyszukiwania. Aktualizacje algorytmów pozwalają też coraz lepiej radzić sobie z nieuczciwymi praktykami SEO, takimi jak spamowanie linkami czy publikacja treści o niskiej jakości. Zmiany w Google prowadzą do nagradzania witryn z wysokiej jakości treściami, znacznym poziomem użyteczności i estetycznym designem.
Budżet na optymalizację
Dla wysokiej pozycji witryny w Google nie bez znaczenia pozostaje też budżet na optymalizację. Nie jest on oczywiście bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale mimo to ma wpływ na zdolność witryny do efektywnego konkurowania i osiągania wysokich pozycji w Google. Dla wysokiej pozycji serwisu w rezultatach wyszukiwania istotne jest bowiem pozyskiwanie wartościowych linków zwrotnych z zaufanych źródeł. Budżet można wykorzystać na kampanie link buildingowe czy stworzenie specjalistycznych, pozycjonujących witrynę artykułów.
Czynników rankingowych Google jest oczywiście znacznie więcej. Ze względu na to, że pozycjonowanie strony internetowej to tak bardzo wielowymiarowa, skomplikowana praca, warto powierzyć ją specjalistom, zamiast podejmować różne chaotyczne działania, które prawdopodobnie nie umożliwią witrynie dotarcia na wysokie miejsce w wyszukiwarce.